Artikeln i korthet
”Ro! Ro! Ro!”
Har du följt fotbolls-VM har du garanterat sett norska supportrar sitta ner och ro, likt vikingar för tusen år sedan.
I norska riksdagen, på Times Square i New York – och givetvis på läktaren när Norge spelar.
Efter segern mot Senegal firade landslagsspelarna genom att sätta sig ner på gräset och ro tillsammans med supportrarna.
– Supportrarna har överraskat extremt mycket. Jag tror att nästan hela världen har fått ta del av det norska folket de senaste dagarna, sa mittfältaren Patrick Berg efteråt.
Men alla blir inte roade (ursäkta ordvisten) av den nya ramsan.
– Jag hatar det. Men om du älskar det, då ska du ro som bara den. Så länge jag slipper, sa experten Aleksander Schau i NRK:s sändning efter matchen.
– Jag vill hellre gå ut i Oslofjorden med fickorna fylla av sten än att bli bli tagen på bild med att ro.
Svenska bandet lanserade rodden redan 2009
Ole Fröystad, en ledare inom norska landslagets supportergrupp Oljeberget, introducerade ramsan i en vänskapsmatch mot Schweiz i fjol. Men han var inte först med att få en publik att sätta sig ner och ro.
Under festivalen Bloodstock Open Air i engelska Derbyshire augusti 2009 lanserade det svenska death metal-bandet Amon Amarth ett nytt grepp under konserten.
De uppmanade konsertbesökarna att sätta sig ner och ro. ”Den episka vikingarodden” blev en självklar del av Amon Amarths framträdanden. 2022 släppte de singeln ”Put your back into the oar” som en hyllning till publikens rodd.
Låten är ett av banden mest strömmade på Spotify och var en given del av låtlistan under vårens USA-turné.
Johan Hegg, sångare i Amon Amarth, berättar att bandet nåtts av klipp på norska supportrarna som ror.
– Det har något som våra fans gjort i nästan 20 år, så det jäkligt häftigt att norrmännen tagit med sig detta till VM och gjort det till en grej som sprider sig bland andra lag.
Han har själv 25 procent norskt blod i kroppen.
– Min ”bestefar” var från Norge, så det gör mig lite extra stolt att norrmännen har anammat traditionen av att ro.
Norska reaktionen: ”Surt att förlora mot svenskarna”
Men frågan är hur många av de norska supportrarna som vet att de är tvåa på bollen?
Emil Anners Lappen blev viral när han vägrade att ro i klacken efter segern mot Senegal. Han blir ställd när han får se klipp från Amon Amarths konserter.
– De var uppenbart först, svenskarna. Det är surt att förlora mot svenskarna men här har vi gjort det, konstaterar han.
Norge ställs mot Frankrike i en ren gruppfinal på fredagskvällen.