← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

När hettan slog till sökte Lundaborna svalka under Domkyrkan

Letar du också efter svalka i hettan? Under fredagen kylde Lundabor och turister ner sig mellan gravminnen, medeltida altare och dopbrunnen i Domkyrkans krypta. – Som att kliva ner i kvällen, säger Martin Yao.

Temperaturen steg till 29 grader i Lund under fredagen.

Redan vid 10-tiden började det bli hett, och inte en jacka syntes i folkvimlet på stan.

Men nere i kryptan under Domkyrkan, dit flera sökt sig, råder motsatta förhållanden. En vägg av kyla slår emot en när man tar det sista steget ner för trappan.

– Som att kliva ner i kvällen, säger Martin Yao.

Han och två kollegor har åkt från Kina för att gå på konferens i Köpenhamn, men tog tåget över Sundet på morgonen för att titta på Domkyrkan och den 900 år gamla underjordiska kryptan.

– Vi kände kylan direkt när vi gick ner. Bra när det är sommar, säger Martin Yao.

Anton Jensen, 1 år, tultar runt bland pelarna med pappa André Krampell i handen. De besöker det underjordiska kyrkorummet då och då – den yngre av dem tycker om att höra ekot som uppstår när någon pratar. Men i dag var det inte bara för underhållningen de kom.

– En del av planen var att svalka sig, säger André Krampell.

Sara Lott och Lotta Malm har kommit ner för att titta på jätten Finns frånvarande näsa. De har tagit av sig skorna och går barfota på de blankslitna plattorna för att samtidigt få en taktil upplevelse.

– Lite svala är de, säger Lotta Malm.

Simon Elm och Alice Berg har precis kommit upp från underjorden. De har rest till Lund för att gå på bröllop i helgen, och passar på att turista också. Efter besöket i Domkyrkan ska de ut i värmen i Lund, men de vet redan att de kommer tillbaka – snart.

– Vi bestämde att vi kommer tillbaka till kryptan igen under dagen för att svalka oss, säger Alice Berg.

Melissa Isla Venegas, kyrkoguide, välkomnar allmänheten ner i kryptan. På torsdagen gjorde hon ett Facebook-inlägg där hon skrev att Domkyrkan vill hjälpa till i värmen. Kanske är kryptan den svalaste platsen i Lund just nu, säger hon:

– Den ligger under marken och är naturligt kall och fuktig. Den håller sig sval ett tag – men sen vänder det längre fram under sommaren.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.