← Alla nyheter

Svenska Dagbladet · 1 dygn sedan Senaste

FN-organ: ”Värmerekord runtom i Europa”

Den hälsofarliga värmebölja som svept in över Europa fortsätter att slå värmerekord i flera länder. – Det är någonting vi behöver vänja oss vid, dessvärre, säger FN-organet WMO:s talesperson Clare Nullis.

Ovanligt höga temperaturer för juni månad har och fortsätter att slå värmerekord runtom i Europa, konstaterar Meteorologiska världsorganisationen, WMO, vid en pressträff.

– Värmeböljan har stor inverkan på mänsklig hälsa, ekosystem, jordbruk och arbetsförmåga, säger Clare Nullis.

Meteorologerna kallar fenomenet för omegablockering.

– Den här sortens blockeringar kan sitta kvar i dagar eller till och med veckor, säger John Kennedy, klimatchef vid WMO.

Europa är den kontinent i världen som värms upp snabbast, enligt FN-organet.

– Extremhetta kommer att ske mer regelbundet, vara längre och ske med större intensitet i takt med att global uppvärmning fortsätter, säger Kennedy.

WMO har sammanställt några av värmerekorden i ett pressmeddelande.

Den 24 juni var medeltemperaturen i Frankrike 30 grader och som varmast lokalt blev det 43,8 grader i den västra byn Pulluau.

I Spanien var det som varmast den 23 och 24 juni med temperaturer på över 40 grader. I Bilbao uppmättes rekordvarma 42,7 grader.

I Storbritannien slogs värmerekordet för juni tre dagar i följd; som varmast var det 37,3 i södra England, enligt mätningar på fredagen.

I Schweiz slogs junirekordet när 38 grader uppmättes i staden Basel.

Tyskland har registrerat rekordvarma 40 grader på flera håll och när värmen rör sig österut och mot Balkan, väntas ytterligare värmerekord uppmätas i flera länder där.

Läs hela artikeln hos Svenska Dagbladet →

📡 Läs samma nyhet hos 4 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.