FN-organ: ”Värmerekord runtom i Europa”
Publicerad 2026-06-26 18.31
Den hälsofarliga värmebölja som svept in över Europa fortsätter att slå värmerekord i flera länder.
– Det är någonting vi behöver vänja oss vid, dessvärre, säger FN-organet WMO:s talesperson Clare Nullis.
Ovanligt höga temperaturer för juni månad har och fortsätter att slå värmerekord runtom i Europa, konstaterar Meteorologiska världsorganisationen, WMO, vid en pressträff.
– Värmeböljan har stor inverkan på mänsklig hälsa, ekosystem, jordbruk och arbetsförmåga, säger Clare Nullis.
Meteorologerna kallar fenomenet för omegablockering.
– Den här sortens blockeringar kan sitta kvar i dagar eller till och med veckor, säger John Kennedy, klimatchef vid WMO.
Europa är den kontinent i världen som värms upp snabbast, enligt FN-organet.
– Extremhetta kommer att ske mer regelbundet, vara längre och ske med större intensitet i takt med att global uppvärmning fortsätter, säger Kennedy.
WMO har sammanställt några av värmerekorden i ett pressmeddelande.
Den 24 juni var medeltemperaturen i Frankrike 30 grader och som varmast lokalt blev det 43,8 grader i den västra byn Pulluau.
I Spanien var det som varmast den 23 och 24 juni med temperaturer på över 40 grader. I Bilbao uppmättes rekordvarma 42,7 grader.
I Storbritannien slogs värmerekordet för juni tre dagar i följd; som varmast var det 37,3 i södra England, enligt mätningar på fredagen.
I Schweiz slogs junirekordet när 38 grader uppmättes i staden Basel.
Tyskland har registrerat rekordvarma 40 grader på flera håll och när värmen rör sig österut och mot Balkan, väntas ytterligare värmerekord uppmätas i flera länder där.