Det var redan i första halvlek mot Japan som Isak Hien tvingades halta av planen skadad.
Hien såg ut att drabbats av en bristning/sträckning då han bara lade sig ner på planen under en löpning mot eget mål. Han hoppade runt på kryckor efteråt och kördes sedan iväg i en golfbil efter matchen.
– Det ser illa ut, sa Graham Potter direkt efter 1-1-matchen.
– Jättestort avbräck. Han har varit den ledande mannen i mittlåset och är en jätteviktig spelare för oss. Det känns förstås tungt för oss och framför allt för honom, sa Alexander Isak.
Nygren med känning
Hien var vid förmiddagens träning lokal tid ännu inte borträknad från VM.
– Isak kommer att undersökas under dagen. När vi har mer besked kommer vi meddela det. Det är en MR, säger presschefen Petra Thorén.
På fråga om han kommer vara kvar i truppen om han är allvarligt skadad.
– Det har vi inga besked om. Han ska undersökas och utifrån det sker en diskussion.
Övriga spelare var med på träningsanläggningen på fredagsförmiddagen lokal tid. Som vanligt dagen efter match var det bara avbytarna som tränade ute på planen medan startelvanspelarna körde återhämtning.
Men Eric Smith och Benjamin Nygren var två undantag. Smith, som inte spelat en minut i VM och dragits med en lättare skada, körde rehabträning på nytt.
Nygren, som hoppade in mot Japan efter att petats från startelvan, körde rehab.
– Han har en liten känning. Och för att inte riskera något tog man höjd och lät honom köra i gymmet, säger Thorén.
Victor Nilsson Lindelöf som byttes ut med dubbel kramp i går? Ingen fara, meddelar Thorén.