SMHI:s varningar för höga temperaturer lyser orange och gula i stora delar av södra Sverige. På lördag kulminerar det och kan bli uppemot 37 grader på vissa håll.
I Vetlanda väntas det som varmast bli 33 grader. Därför har arrangörerna på UV-scoutlägret med nästan 4 000 barn och ledare behövt tänka om.
– Vi kör med sprinklers och duschar barnen med en sprejflaska regelbundet. Vi har också förlagt matserveringen ute i området så barnen kan söka skugga, säger Jakob Winberg, generalsekreterare på Svenska Alliansmissionens Ungdom, SAU, som arrangerar lägret.
”En del är trötta”
Lägret har pågått hela veckan och avslutas på söndag. Än så länge har de klarat sig utan några större problem i värmen. Men de är i ständig kontakt med både brand- och sjukvårdsinstanser.
– Det är någon som har mått lite dåligt av vätskebrist men vi har flera sjukvårdsteam på plats. Utifrån de planer vi har lagt kommer det fortsätta gå att genomföra, säger Winberg.
Förutom sprinklers och sprejduschar påminner de barnen om att dricka mycket vatten, ha på sig keps och att smörja in sig.
– Vi har skippat någon samling och flyttat den till senare under dagen när det inte gassar lika mycket. Vi påminner också om korta dopp i sjön, flera gånger om dagen, säger han.
Hur är humöret på barnen?
– En del är trötta, men det brukar man vara på läger. Vi är vid gott mod och barnen uppskattar det. Det är positivt att det fläktar lite för det hjälper ju så klart.