← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

SAS vd: Storsatsning på Kastrup väntar

Copenhagen Airport, eller Kastrup som vi skåningar kallar flygplatsen, byggs redan ut för fullt. Och nu väntar en jättesatsning från SAS. – Vi tror att vi kan uppnå en betydande tillväxt där, säger vd Anko van der Werff.

En trädgård i Visbys gamla kullerstenskvarter under Almedalsveckan, där rosor pryder fasaderna. Låg eftermiddagssol, bubbel och smörrebröd.

”Öresundsmingel” kallas tillställningen som arrangeras av bland annat Helsingborg och Malmö stad, för inbjudna från politik och näringsliv.

Höjdargästen är SAS vd Anko van der Werff. När holländaren får mikrofonen skämtar han om att han inte ska prata fotbolls-VM.

Istället talar han om den stora potential som finns i Öresundsregionen. Och som finns för Kastrup, som förra året hade drygt 32 miljoner passagerare. SAS ser ett kraftigt ökat intresse bland européer att besöka Skandinavien i sommar. Och det är främst till Kastrup de flyger in.

– Vi tror att vi kan uppnå en betydande tillväxt där, och vi bedömer att vi till slutet av det här decenniet till och med skulle kunna nå 40 miljoner passagerare, sa han.

Det ska uppnås genom fler rutter, ökad kapacitet och genom att Kastrup blir SAS hub nummer ett.

Östra Danmark och Skåne har en enorm attraktionskraft och för SAS ökar inflygningarna till Köpenhamn kraftigt.

Nu lovar SAS vd en jättesatsning på flygplatsen.

– Det är stora nyheter, men jag kan inte avslöja dem nu. Håll utkik, säger han till publiken.

När HD och Sydsvenskan pressar honom med frågor säger han att han inte vill ställa till något genom att gå ut med nyheten tidigare än på tisdag – då det kallats till presskonferens.

– Don’t get me in trouble!

Svenska och norska staten är inte längre delägare i SAS, medan danska staten äger en fjärdedel av bolaget och KLM-Air France är majoritetsägare.

Spekulationer finns om att SAS huvudkontor i Stockholm ska flytta till Köpenhamn. Men Anko van der Werff säger att det inte är det som nyheten handlar om.

– Det har ingenting med det att göra. Det är ju bara en skylt på en byggnad, det här är mycket större.

I december uttalade ägarkoncernchefen Benjamin Smith i danska tidningen Finans att Köpenhamn på sikt ska bli en knutpunkt för transfertrafik i nätverket. Flygplatserna i Paris och Amsterdam har nått sitt kapacitetstak.

Det finns en förväntan om att satsningen som presenteras nästa vecka ska gynna både näringsliv och turism i Skåne. Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, har anpassat sin semester för att kunna delta på ett event med SAS i samband med att nyheten presenteras.

Enligt henne har det under de senaste åren hänt något i synen på Öresundsregionen, särskilt från Stockholm. Näringslivet där har börjat inse den ekonomiska potentialen i regionen. Även om hon inte kan, eller vill, avslöja något om SAS planer, menar hon att de är ytterligare ett tecken på attraktionskraften.

– Närheten till Köpenhamns flygplats och världen är avgörande för många företag i Malmö och hela södra Sverige. Transporter och förbindelser skapar förutsättningar för jobb och tillväxt. Jag är glad att allt fler ser vår regions styrkor och för att allt fler är beredda att satsa offensivt, säger hon.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.