Klart med ny ägare till matbutiken i Brunne – blir obemannad
Den 30 juni stänger den bemannade matbutiken i Brunne. Till hösten kommer en ny kedja till byn med en obemannad butik.
– Jag kommer att sakna samtalen med personalen och det sociala när jag handlar, säger Angelica Vikberg, boende i byn.
Redan i början på 2026 kom beskedet från Coop Nord att den lilla butiken i Brunne skulle läggas ner. Detta väckte starka reaktioner och många frågor bland ortsborna.
Under ett möte i februari där representanter från ledningen i Coop Nord informerade ortsborna om nedläggningen sa ortsbon Linda Grön till SVT:
– Det känns skönt att det finns en plan framåt, men jag är inte nöjd förrän vi är i hamn.
”Viktigt för sammanhållningen”
Nu står klart att Brunne fortfarande kommer att få ha en matbutik i byn, men med lite andra förutsättningar. Det här har väckt tankar och funderingar bland ortsborna vad det ska betyda för bygden.
– Affären är viktig för sammanhållningen i byn. Där träffar man människor i alla åldrar, man får ett ansikte på alla som bor här i byn, säger Marta Parkman, boende i Brunne.
Ny butik väntas öppna innan jul
Nu står det klart att 24Food kommer att ta över lokalerna. Den 1 oktober kommer de att få tillträde till lokalerna och siktar på att ha en obemannad butik i bruk redan innan jul.
– Vi har höga förhoppningar på etableringen i Brunne, som har ett liknande läge likt många andra av våra nuvarande butiker. Därför kommer vi in med en utstakad plan där vi också vill jobba mycket tillsammans med ortsborna. De kommer att få tycka till om allt från sortiment till layout och event i butiken, säger Jack Berggren vd för 24Food i ett pressmeddelande.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.