I en timme såg det bra ut, på gränsen till riktigt bra. Otto Rosengren fortsatte imponera i sin nya roll som sexa med stort ansvar för speluppbyggnaden. Offensivt var Adrian Skogmar rörlig, bolltrygg och målskytt. Malmö FF ledde med 2-0 när båda lagen började byta ut stora delar av sina startelvor.
Att Midtjylland därefter lyckades göra både 2-1 och 2-2 kan kanske vara en smäll för självförtroendet men för den allsvenska hösten är det knappast någon större katastrof att ett gäng inbytta MFF-juniorer inte klarade av att stänga butiken mot ett starkt danskt motstånd.
Det finns däremot andra problem att hantera och det finns försvårande omständigheter som är värda att påpekas. Sommarens mästerskap är ett sådant. VM ställer till det i MFF:s jakt på nyförvärv.
Även om Malmö FF länge varit loket som dragit svensk fotboll så är klubben långt ner i den globala fotbollshierarkin. Inte så sällan har strategin på transfermarknaden varit att låta de stora drakarna agera först, se kedjereaktionerna komma i gång och så småningom slå till på någon av alla spelare som blivit över och reas ut.
Det kan man unna sig när man leder serien och behöver förstärkningar först framåt sensommaren och hösten för att spetsa inför CL-kval och bredda inför allsvenska avslutning med tajt spelschema.
Otåligheten är stor bland supportrar
Mitt i VM-febern glömmer man lätt att MFF:s symptom under våren har skvallrat om allvarlig och akut sjukdom. Niondeplats i serien. Fler förluster än segrar. Och omstart redan nästa helg. Det finns inte tid att vänta på förstärkningar men man riskerar att bli tvingade till det eftersom mästerskapssomrar ofta gör att de stora transferhjulen runtom i världen börjar snurra ännu senare än vanligt.
Nyförvärv får registreras för matchspel från och med den 7 juli. Sportchefen Philip Berglund har hunnit jobba in den spanska anfallaren Diego Garcia, som klubben följt i flera år, men det vore önskvärt att ha fler tillskott på plats så snart som möjligt. Otåligheten är stor bland supportrar som på sociala medier redan börjat fråga sig om Berglund inlett sin nya anställning med att ta semester. Så är givetvis inte fallet. Berglund är fullt upptagen och han har att göra.
Om behovet av nyförvärv är stort så är behovet av ny tränare monumentalt. Inte för att Guillermo Molins missköter uppgiften men för att han saknar den utbildning som krävs för att ha den permanent. Möjligheten att under sommaruppehållet låta en ny tränare sätta sin prägel på laget har redan vaskats. Nu tvingas Horneland, Helstrup eller vem det nu blir, i stället försöka få ordning på laget under brinnande uppladdning inför tävlingsmatch. Även om alla verkar mer än nöjda med den grund Molins lagt sedan han tog över tillfälligt så är det betydligt svårare.