← Alla nyheter

Sydsvenskan · 1 dygn sedan Lokalt

Kravet från Malmös politiker: Inför lag mot ”vanvidskørsel”

Den livsfarliga och störande bilkörningen i Malmö måste stoppas med skarpare lagar. Nu tar stadens politiker fasta på polisens krav på dansk lag mot ”vanvidskørsel”. Men kan hårda tag stoppa dem som bullrar genom centrum på nätterna?

Snart en månad har gått sedan dödskraschen vid Södervärn då en 14-årig flicka blev påkörd på ett övergångsställe av en bilist som körde mot rött. På måndag väntas åtalet väckas mot föraren.

Den tragiska händelsen har fått Malmös trafikansvariga politiker, tjänstemän och poliser att höja rösten.

– Det har verkligen skakat om alla in i kärnan. Alla tänker att det kunde ha varit mitt barn eller någon man känner. Det ska bara inte kunna hända, säger Stefana Hoti (MP) som är kommunalråd med ansvar för stadsbyggnadsfrågor.

Stefana Hoti var en av talarna när Malmö stad arrangerade en debatt i Visby under Almedalsveckan på temat farliga bilister och buskörning.

I ett välbesökt tält vid strandkanten beskrev Malmös fastighets- och gatukontors chef Tobias Nilsson hur ”aggressiv körning” stör och skapar otrygghet för närboende och företagare.

– Som ni märker är jag berörd av det, sa Tobias Nilsson till dem som kommit för att lyssna.

På scenen stod också lokalpolisområdeschef Mathias Nilsson. Han har länge sagt att polisen behöver skarpare lagstiftning. Han gör skillnad mellan två typer av problem.

– Dels har vi den vårdslösa och aggressiva körningen som har kostat människoliv i Malmö. Dels bullret som håller tiotusen människor vakna varenda sommar.

När det gäller buller säger Mathias Nilsson att den nuvarande lagstiftningen mot fordonsbuller inte avskräcker dem som kör för att visa upp sig.

– Det är ofta vanliga medborgare med jobb som har lagt tiotusentals kronor på sina bilar för att höras och synas så mycket som möjligt. Då är tusen kronor i böter en liten summa, sa han.

Nu, säger Stefana Hoti, kräver Malmös politiker i enighet skarpare lagar av regeringen.

– Vi har en lista till justitieministern.

På önskelistan står ett förtydligande av lagstiftningen för det senaste uppmärksammade verktyget som kommunen vill använda: avancerade buller- och fartkameror som kan ta förarfoton. Det är ännu inte juridiskt prövat om kommunen kan samla in och ge polisen foton på förarna så att de kan lagföras.

– Vi i politiken är beredda att pröva den lagstiftningen och få en guidning för övriga Sverige, sa Stefana Hoti.

Malmöpolitikerna sluter också upp bakom ett krav från lokalpolisområdeschef Mathias Nilsson: att Sverige tar efter den danska lagstiftningen mot vansinneskörning.

I Danmark har polisen rätt att beslagta ett fordon på plats vid grova överträdelser, berättade Mathias Nilsson på scenen i Visby.

– Om hastighetsgränsen är 50 kilometer och man kör i 100 kilometer per timme på ett aggressivt sätt så kan man i Danmark beslagta bilen och förverka den, oavsett vems bil det är.

Den svagare svenska lagen, där det ofta krävs upprepade överträdelser för att polisen ska få ta bilen i beslag, har lockat danskar till Malmö, enligt Mathias Nilsson.

– Vi har ganska många danskar som kör street race i Malmö just för att lagstiftningen är så mycket hårdare i Danmark. Man vill inte riskera att bli av med sin bil i Köpenhamn utan kör över, och kör i Malmö istället.

Frågan är hur långt straff och förbud hjälper mot de bilförare som gasar genom stadskärnor för att väcka uppmärksamhet.

Den 23-årige Malmöbon Aboubakr Torfi tog upp frågan på scenen. Han ansvarar för killgrupper på organisationen Fryshuset.

– Jag träffar på unga män som kör, säger han.

Han betonar att de han möter inte är de förare som har orsakat dödsfall.

– De är unga män som är mellan 18 och 21 som är arbetslösa. Det finns inte mycket för dem att göra i Malmö. Så de kör runt med vänner. Det är ens höjdpunkt under veckan, säger Aboubakr Torfi.

Att stänga av gator för trafik hindrar dem inte från högljutt bilkörande på nätterna, enligt Aboubakr Torfi.

– Stänger man av en gata flyttar man bara tre kvarter bort.

Budskapet från Fryshuset är att samhället behöver bli bättre på att förstå orsakerna till ungas bilkörande för att hitta lösningar.

Maj Pettersson, kunskapsområdesansvarig på Fryshuset, säger att organisationen har testat det i mindre städer än Malmö.

– Vi behöver skapa sammanhang för den här målgruppen och stärka dem. Vi säger inte att ”ni är dumma som håller på med era bilar”. Men vi pratar om machokultur. Att om du kör på det här sättet blir det farligt för dig och skitjobbigt för alla runtomkring dig, sa hon.

Närpolisområdeschef Mathias Nilsson höll med om att lagstiftningen och polisen inte löser allt.

– Juridiken ändrar inga attityder. Vi behöver samverka.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.