← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 2 dygn sedan Lokalt

Polis ville stoppa Duplantis tävling

Extremvärmen ställer till det för galan i Paris.

Extremvärmen i Europa ställer till det på flera håll. Nu rapporterar NRK, med hänvisning till AP, att fransk polis vill att söndagens Diamond League-tävling i Paris ställs in till följd av värmen.

I ett uttalande skriver arrangören att tävlingen kommer genomföras ”i ett anpassat format”.

”Söndagens schema har justerats och evenemanget har inte ställts in. Endast tävlingar med professionella idrottare kommer att hållas.”

Fyra svenska deltagare

Bland annat kommer publiken släppas in på arenan senare än planerat och det kommer finnas vattenposter på stadion och mer sjukvårdspersonal.

”Säkerheten för idrottare, tränare, volontärer, funktionärer, åskådare och all inblandad personal är vår absoluta prioritet”, skriver arrangören.

Flera svenskar deltar i tävlingen i Paris – Armand Duplantis som planerar att i Paris göra sin första tävling efter bröllopet, kulstötarna Fanny Roos och Axelina Johansson och Andreas Almgren på 5 000 meter.

Duplantis har inte tävlat sedan Bauhausgalan i Stockholm där han oväntat inte vann.

Det råder i stora delar av Frankrike röd vädervarning med anledning av värmen. Under torsdagen uppmätte franska väderstationer en snittemperatur på 30 grader, rapporterar TT.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.