Ken Sema, 32, fick göra VM-debut mot Japan i går.
Han byttes in med en dryg kvart kvar och var med och säkrade det blågula avancemanget från gruppspelet efter 1-1-matchen i Dallas.
Efteråt var det en känslosam Sema, som nästan sist av alla, kom ut i den mixade zonen för att beskriva känslorna efter sitt första VM-slutspel.
Framför allt hade han VM i Ryssland 2018 i tankarna. Ett mästerskap han petades från i sista stund.
– Jag är extremt glad. Ord kan inte beskriva min känsla. Jag har väntat i åtta år på det här och jag var lite rörd när jag kom in. Jag har jobbat hårt för det här.
– Så du kan ju tänka dig hur jag kände. Med min familj på plats, mina föräldrar mina syskon och extremt glad och stolt över mig själv.
– Det säger jag inte ofta, men i dag är jag det, säger han.
Hur upplevde du matchen?
– Kul, jag kom in i ett bra läge. Jag får lite boll också. Jag njöt där ute.
”Gå ut gör min grej”
Vad sa Graham Potter till dig?
– Han sa att jag skulle gå ut och göra min grej, för att jag hade förtjänat det och jag är extremt tacksam gentemot honom och allt han gjort för mig.
Blev det känslosamt efter matchen med Graham Potter ?
– Det var lite så hela dagen faktiskt. Det har varit känslosamt. Jag höll faktiskt ett tal innan matchen, där Graham ropade in mig inför alla och sa att jag skulle hålla ett tal.
– Det kom från hjärtat, talet gjorde sin grej. Det är klart att det känns bra. Han har varit med på resan jag har tagit och är den som gjort att jag haft den karriären jag haft så jag är glad att han är med i dag och det blir speciellt en sån här dag.
– Att vi går vidare.
”Berättar om lappen”
Vad sa du i talet?
– Det stannar i spelargruppen. Men det var uppskattat och det var mer att vi skulle förstå vart vi är, hur långt vi har kommit, att vi är i VM och hur stort det är.
– Att alla skulle ta in allting.
Sema ger också förklaringen till den lapp han fick när han byttes in.
– Jag fick en lapp det det stod vem jag skulle markera på hörnor, eftersom Japan också hade gjort några byten. Så det var smart.