Drygt 700 landskronabor får tillsammans 860 000 besök av hemtjänsten varje år.
När någon brukare inom hemtjänsten avlider utan klara omständigheter görs en anmälan enligt Lex Sarah, helt enligt lagstiftningen. Därefter görs en noggrann utredning.
Sedan februari månad i år fram till idag har det i fyra fall av utredningar av detta slag konstaterats att det funnits brister avseende hantering av larm respektive vilka hemtjänstinsatser som myndigheten har beviljat brukarna. Däremot finns det ingenting i utredningarna som pekar på att bristerna orsakat dödfallen.
När HD skriver om dessa utredningar i artikeln och med den ursprungliga rubriken ”Skandalen i Landskronas hemtjänst växer – fyra döda” kan man felaktigt uppfatta det som att brister i hemtjänsten och misstag av medarbetare har orsakat fyra dödsfall. Det är inte vad utredningarna har visat, vilket är det första förtydligandet från vår sida.
Vårt andra förtydligande handlar om att ta ansvar och vara transparent.
Av artikeln kan man få uppfattningen att vd för Landskrona Omsorg AB inte vill bli intervjuad avseende fallen som är kopplade till brister i myndighetens beslut avseende insatser. Myndigheten ligger i stadens omsorgsförvaltning och inte i omsorgsbolaget, och därför kan inte omsorgsbolagets vd svara för detta.