Sexåriga Nova påkörd av elsparkcykel i Norrköping – föraren försvann
När sexåriga Nova sträckte sig för att slänga sitt glasspapper blev hon påkörd av en elsparkcykel. Nu vädjar mamman Natalie Lindholm att den som körde på dottern och stack sin väg ska be om förlåtelse.
Det var under torsdagseftermiddagen som sexåriga Nova blev påkörd av en elsparkcykel på Kungsgatan i Norrköping. Föraren, en ung kvinna, lämnade platsen direkt.
– Att se sin dotter så omtumlad och chockad, det gör ont i hjärtat, säger flickans mamma Natalie Lindholm.
Se mer om olyckan där Nova skadades i klippet ovan
Natalie upplevde situationen som obehaglig men fick hjälp av flera förbipasserande. De ringde bland annat till polisen och försökte skapa lugn på platsen.
Har polisanmält
Händelsen är polisanmäld och kan ha fångats på bild av de många övervakningskamerorna som finns på platsen. Natalie Lindholm uppmanar nu föraren av elsparkcykeln att ta sitt ansvar och självmant kontakta polisen.
– Jag skulle verkligen vilja att hon ber om ursäkt till Nova. En vuxen människa ska inte bete sig så, säger Natalie Lindholm.
Förra året skadades 6 624 personer och sju avled till följd av olyckor med elsparkcyklar. Det är en ökning med 38 procent från 2024, enligt siffror från Transportstyrelsen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.