Här är vätskebovarna i värmeböljan – se rangordningen av dryckerna
Region Blekinge uppmanar till att dricka ordentligt för att klara helgens värmebölja.
Men vad är egentligen bäst att dricka, och vad ska man undvika?
Ingemar Lilja är chefläkare för nära vård på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Inför SMHI:s värmevarning om att det kan bli upp mot 35 grader varmt i Blekinge och södra Sverige i helgen, kommer han med en uppmaning:
− Drick mycket, men det kan bli för mycket av det goda. Bästa är att variera sig lite, säger Ingemar Lilja.
Men frågan är vilka drycker som faktiskt kan göra mer skada för kroppen i extremvärme? SVT:s reporter rangordnar efter läkarens råd i klippet ovan.
Så tar du hand om dig och andra i värmen
• Drick mer än vanligt, även om du inte känner dig törstig. Det bästa är om du dricker vatten. Undvik energidrycker.
• Skydda dig från solen och sök skugga.
• Svalka dig då och då med dusch, bad eller en blöt handduk i nacken.
• Håll hemmet svalt genom att dra för gardiner och vädra på kvällen.
• Var uppmärksam på kroppens varningssignaler. Det finns olika tecken på att din kropp påverkas, bland annat ökad puls och trötthet.
• Du som tar läkemedel bör vara uppmärksam på din läkares anvisningar om hur du ska ta läkemedlet. Vissa läkemedel påverkar kroppens vätskebalans.
• Du som har ordinerats vätskerestriktion eller vätskedrivande läkemedel ska fortsätta följa de råd du redan fått. Om du känner dig osäker eller får nytillkomna besvär, kontakta din vårdgivare.
• Kom ihåg att titta till andra. Kanske kan du hjälpa eller påminna en äldre person i din närhet att dricka och svalka sig.
Källa: Region Blekinge
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.