← Alla nyheter

Sydsvenskan · 2 dygn sedan Lokalt

Låt barerna hålla öppet, inte bara under fotbolls-VM.

Svensk glädje i natten.

Glädjen var total natten till fredagen när det svenska landslaget säkrade avancemang från gruppspelet efter att ha spelat oavgjort med Japan. Nu lever VM-drömmen vidare i åtminstone en match till.

Tack vare att de flesta kommuner har ordnat med tillfälligt utökade serveringstillstånd under fotbolls-VM har svenska barer och restauranger kunnat ansöka om att få hålla öppet längre så att fotbollstokiga svenskar ska kunna samlas och ta en öl till matcherna.

För de fotbollstokiga är många. Även om mästerskapet hålls i Nordamerika, vilket ställer till det för européer som vill upprätthålla normal dygnsrytm, har barerna och storbildsskärmarna i Malmö lockat storpublik.

”Jag kom hit för att min tv är sönder, på riktigt! Jag ska hem och sova och sedan jobba. Mitt sommarjobb börjar klockan tio. Jag kommer inte klara det, jag kommer försova mig”, sade 16-åriga Ahmed till Sydsvenskan. Han befann sig på Lördagsplan i Malmö ihop med 2 500 andra supportar i samband med premiären mot Tunisien som hade avsparkstid klockan fyra på morgonen.

Den som ville köpa alkohol på plats fick dock söka sig till de barer och restauranger som fått utökat tillstånd, som O'Learys i Lund eller Vinnys i Malmö där personalen fick en stående ovation från gästerna efter matchen som tack för att de hållit öppet.

Folkfest – också mitt i natten. Så trevligt det kan bli när politiken lättar på lite regler, vrider upp alkoholpolitikens lameller en aning och släpper in en extra strimma frihet.

Ett annat bra exempel är ölkiosken som öppnat vid Bantorget i Lund och lockat många besökare sedan matkravet slopades och det inte längre krävs ett fullt utrustat kök för att få servera alkohol. Gästerna behöver dessutom inte hungra – precis intill står en foodtruck som ölkiosken samarbetar med.

Två frågor behöver dock ställas om de utökade serveringstillstånden: Varför är de tillfälliga? Och varför ska de bara gälla under fotbolls-VM?

Kanske är det ingen överraskning att fotbolls-VM får en särställning; få evenemang kan förena så många som det. Fotbollen är, som sportjournalisten Erik Niva uttryckte det i P1 Kultur, ”en sport i andra hand – ett samhällsfenomen, en kulturföreteelse i första hand” (10/6).

Den politiker som sätter sig på tvären och hänvisar fotbollssupportrarna till tv-sofforna gör sig därför snabbt impopulär i de breda lagren.

Samtidigt finns det ju många som hellre ägnar sig åt annat än fotboll. Den som vill anordna en amerikansk valvaka eller en poesiläsning med tillhörande dryck mitt i natten (varför inte?) borde få lov att göra det – givet att någon krögare är villig att upplåta sin lokal.

Att möjligheten har öppnats under fotbolls-VM är en bra början, men det är inte politikens uppgift att bestämma vad som är en tillräckligt rolig anledning att tillfälligt förlänga serveringstillstånden.

Istället borde möjligheten ges att ansöka om permanent längre tillstånd. Det hade inte handlat om särskilt många krogar, eller särskilt stora pådrag – VM spelas trots allt bara vart fjärde år.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.