Fredagen var Moderaternas och statsminister Ulf Kristerssons dag i Almedalen.
Och när Kristersson gästade Expressens scen och intervjuades av den politiske kommentatorn Viktor Barth-Kron gick statsministern till attack mot Socialdemokraterna och partiledaren Magdalena Andersson.
Kristersson menar att Socialdemokraterna duckar att de är i behov av stöd från Vänsterpartiet och Miljöpartiet för att vinna valet.
– De låtsas som att de inte behövs överhuvudtaget. Vänsterpartiet och Miljöpartiet är inga dörrmattor längre, och det måste Socialdemokraterna medge, säger Kristersson och tycker att Magdalena Andersson och Socialdemokraterna måste bestämma sig.
– Vill de att vi ska behålla färdriktningen när det gäller säkerhetspolitik, energipolitik och brottsbekämpning då är det bara en regering, den som jag kan leder, som kan lägga de förslagen på bordet. En regering med V och MP kommer inte att göra det.
Ulf Kristersson menar att han har tyngd bakom sitt uttalande.
– Jag kan säga det med viss auktoritet efter fyra års tätt samarbete och efter att ha fått igenom åtta budgetar i riksdagen. Det är inget som ens liknar Socialdemokraternas åtta år.
”Inga krigsrubriker”
Buschs fortsatta S-flört har väckt uppmärksamhet under veckan, påeldat av att KD-ledaren poserade på bild när hon åt glass med Magdalena Andersson och drack kaffe med C-ledaren Thand Ringqvist.
När Kristersson fick frågan om det oroar honom var svaret tydligt.
– Inte alls.
Också han själv har träffat S-ledaren under Almedalsveckan. Någon glass blev det dock inte och Kristersson konstaterar att mötet inte fick lika mycket uppmärksamhet.
– Vi hälsade på varandra. Det blev inga krigsrubriker för den sakens skull, säger Kristersson.