Nyligen berättade Sydsvenskan att det finns tidiga planer på att ge Malmömässan ett helt nytt utseende och bygga ett hotell på höjden.
Nu vill fastighetsbolaget Wihlborgs ta över Malmömässan – genom en jätteaffär värd 13,3 miljarder kronor.
Det är fastighetsbolaget Castellum som säljer alla sina 95 skånska fastigheter till Wihlborgs. Förutom Malmömässan ingår även delar av Ideon i Lund och Eons nya huvudkontor vid Malmö centralstation i miljardaffären.
I Malmö handlar det om 49 fastigheter, enligt ett pressmeddelande.
Wihlborgs är redan idag en stor fastighetsägare i Öresundsregionen och affären måste godkännas av Konkurrensverket.
Fastighetsmarknaden är fortfarande relativt sval och det har blivit dyrare att bygga nytt. Det är bakgrunden till att Wihlborgs vill köpa de 95 fastigheterna.
– Idag är det inte ett läge när vi växer bäst genom nybyggnation. Då är det fantastiskt att kunna växa i det som redan är byggt, säger Wihlborgs vd Ulrika Hallengren.
Vad innebär affären för planerna för Malmömässan?
– Det är Castellum som tagit initiativ till en ombyggnad. Jag utgår från att Castellum kommer att fortsätta sitt arbete. Vi har möjlighet att titta på det sen när förvärvet går igenom. Men innan Konkurrensverket har godkänt affären sker ingen dialog.
– Jag tänker att det kommer att vara samma utgångsläge oavsett vem som äger Malmömässan. Som jag läser stadsbyggnadsnämndens senaste beslut ska man utreda hur man kan utveckla den här fastigheten. Vad som sen utförs i realiteten kan man rent generellt inte bestämma innan den processen är klar.
Malmömässan byggdes 2012 – är det miljömässigt hållbart att bygga om mässhallen redan?
– Det ska man fundera noga på. Jag har jobbat mycket med konstruktioner och vet hur komplext det kan vara att bygga på hus så det har jag väldigt stor respekt för.
Affären innebär klirr i kassan för Castellums aktieägare. En stor del av miljarderna som bolaget tjänar på försäljningen ska delas ut till aktieägarna, skriver Dagens industri. När Castellum lämnar Skåne påverkas 48 anställda.