Nu kan man basta i Stockholms första kommunala bastu
Stockholms första kommunala bastu har öppnat vid Hornstulls strand. SVT Uutiset var på plats vid invigningen och tog en närmare titt på bastun – där ångan styrs med en automatisk doseringsknapp.
Stockholms första kommunala bastu är invigd men i nuläget avråder Stockholm stad från bad på grund av vattenkvaliteten. Bastun är ändå öppen då duschmöjligheter finns.
– Det var vattenbrist förra året. Om det blir det kommer vi stänga av duscharna, säger Gerda Gustafsson, som har anställts som bastuvärd för den nya bastun.
Ångan styrs via en doseringsknapp
Besökarna behöver inte själva hälla vatten på stenarna, eftersom en automatisk doseringsknapp sköter ångan med en enkel knapptryckning. I bastun finns också tydliga regler: det är inte tillåtet att hälla vatten på aggregatet själv.
– Då blir jag ledsen. Vi vill inte att det händer. Den här bastun är till för alla, säger Gustafsson.
Ny bastu på platsen för ett gammalt badhus
På platsen där bastun ligger fanns tidigare det historiska Liljeholmsbadet, som stängdes 2016 på grund av omfattande renoveringsbehov. Hösten 2025 sålde Stockholms stad Liljeholmsbadet, och den gamla badanläggningen flyttades bort från platsen.
Stockholms stad följer vattenkvaliteten löpande och uppdaterar informationen när det är säkert att bada i vattnet igen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.