Advokat i Karlstad varnas och får böta 200 000 kronor
Advokatsamfundets disciplinnämnd tilldelar Karlstadsadvokaten Daniel Kimselius en varning och han får betala straffavgift på 200 000 kronor till samfundet.
Daniel Kimselius, som SVT tidigare rapporterat om, blev anmäld av sin tidigare klient efter att han missade att överklaga kvinnans långa fängelsedom i tid. Han anmäldes även av två kammaråklagare efter att han uteblev från flera huvudförhandlingstillfällen vid ett ungdomsmål i Värmlands tingsrätt, så att huvudförhandlingarna tvingades ställas in.
Skyllde försenad överklagan på magsjuka
Kimselius anser själv att han inte brutit mot god advokatsed, vid den försenade överklagan skyllde han på magsjuka. Men enligt kammaråklagare Todd Lindér besökte advokaten häktet i Karlstad under tiden som han uppgav att han varit allvarligt sjuk. Att Kimselius uteblev från huvudförhandlingarna förklarar han med snöoväder och magsjuka.
Oenig disciplinnämnd
Av disciplinnämndens elva ledamöter ville tre av dem att advokat Daniel Kimselius skulle få den högsta möjliga straffavgiften på 250 000 kronor.
SVT söker Daniel Kimselius för kommentar. Disciplinnämndens beslut kan överklagas.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.