Region Gotland skjuter upp stängning av vattenkiosker
Region Gotland skjuter upp den planerade stängningen av flera vattenkiosker som skulle skett idag. Beslutet grundas på aktuell vattentillgång och dialog med LRF, lantbrukare och länsstyrelsen.
Stängning av vattenkiosker är en del av Region Gotlands handlingsplan för vattenbrist och styrs av hur mycket vatten som finns tillgängligt. Den senaste veckan har analyser visat att vattentillgången och förbrukningen vid vattenkioskerna gör det möjligt att hålla dem öppna tills vidare.
– Vi har beslutat att skjuta på stängningen av vattenkiosker, men vi kan behöva stänga dem om läget förändras, säger Jan Gilljam Kroon, tillförordnad chef för VA- och avfallsavdelningen i ett uttalande.
Det var den 17 juni som Region Gotland meddelade att flera vattenhämtställen tillfälligt skulle stängas. Lantbrukarnas riksförbund och Gotlands lantbrukare signalerade snabbt att en stängning kan få konsekvenser för deras verksamheter.
Ett möte som nu hållits har resulterat i att flera vattenkiosker kommer forsatt vara öppna men tappställena i Ronehamn, Kappelshamn och Lickershamn stängs som tidigare meddelats.
Vattenkiosker
En vattenkiosk är en station där den som behöver större mängder vatten kan fylla sin egen tank med eget fordon. För att hämta vatten krävs ett abonnemang och en särskild nyckel.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.