← Alla nyheter

Sydsvenskan · 11 tim sedan Lokalt

”Tror Norge fruktar Sverige egentligen”

Sverige och Norge kan mötas i sextondelsfinal. Men trots att de självsäkert stormat fram i fotbolls-VM är det inte alla norrmän som hoppas på det. – Jag tror Norge fruktar Sverige egentligen, för det blir en helt annan typ av match, säger Øystein Johansen på norska tidningen Verdens Gang.

De norska fotbollsherrarna har inte spelat VM sedan 1998. Nu, 28 år senare, går de in i sista gruppspelsmatchen mot favorittippade Frankrike i kväll och kan rotera i startelvan eftersom de redan är klara för avancemang.

Det har skapat fotbollsfeber i landet, enligt Øystein Johansen. Alla evenemang där matchen visas är utsålda, VM är ”överallt i alla kanaler hela tiden” och på gatorna är folk klädda i Erling Braut Haaland-tröjor, säger han.

– Det är något av det galnaste jag har sett.

Vinner Norge mot Frankrike blir det troligen ”søta bror” Sverige som motståndare i 16-delsfinalen nästa vecka. Det skapar viss ångest i Sverige, där vi minns den klara förlusten i vänskapsmatchen mot Norge inför VM.

Men även i Norge finns reservationer, delvis på grund av svenska landslagets historik i VM och erfarenhet av slutspelsmatcher.

– Om vi möter Sverige tror jag stämningen kommer bli helt övernervös. Sedan är det säkert många som är överoptimistiska, men jag är inte lika optimistisk, säger Øystein Johansen.

Inte trötta på rodden

Men först väntar Frankrike – och mer ”rodd”, den vikingabåtsdoftande supporterramsan som har blivit viral. På fredagen ska Osloborna samlas på paradgatan Karl Johan, nedanför slottet, för att slå rekord i antal roddare. Skidlegendaren Petter Northug ska hålla takten med trumman.

– Där kanske det peakar. Jag tror vi slutar ro efter fotbollen, då räcker det kanske, säger Øystein Johansen med ett skratt.

”En liten tröst”

I nyhetsväg från Norge har det mesta annars handlat om kungahusets misär. Kronprinsessan Mette-Marit har tvingats genomgå en lungtransplantation och hennes son, den så kallade ”bonusprinsen” Marius Borg Høiby, har dömts till fängelse.

– Ja, man kan väl säga att det är en liten tröst. Man får något att tänka på som inte är negativt.

Trots att landslaget ser starkt ut verkar norrmännen inte ha seglat i väg helt.

– Jag tror kanske att den allmänna förhoppningen är att vi når kvartsfinal. Men jag tror det blir åttondelsfinal, säger Øystein Johansen.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.