Varje vardag sänder TV4 live mellan 05.45 och 19.00 med programmen ”Nyhetsmorgon”, ”Nyhetsdagen” och ”Efter fem”.
Men nu blir ändring på det. Från och med den 29 juni går kanalen nämligen över till sommartablå.
– Då är det ”Nyhetsmorgon” från sju till tio. Det är ju ett väldigt mycket kortare program, än vad det är vanligt. Annars så sänder vi ju verkligen dygnet runt nu för tiden, berättar TV4-reportern Carolin Björnerhag, som hoppar in som programledare i ”Nyhetsmorgon” i sommar.
Det bekräftar även programledaren Karin Bülow Orrje i början av fredagens ”Nyhetsdagen”.
– Det är sista ”Nyhetsdagen” för säsongen. Vi tar sommaruppehåll och är tillbaka först 10 augusti. Kan ni tänka er! säger hon.
Tablåändringarna i TV4
Det innebär att ”Nyhetsdagen”, som vanligtvis sänds klockan 12.00-17.00, och ”Efter fem”, som vanligtvis sänds mellan 17.00 och 19.00 försvinner från rutan.
”Nyhetsmorgon” fortsätter däremot att visas, men med ett kortare program. På vardagar sänds det mellan 06.45 och 10.00, och på helger 07.58 – 12.00.
Den ordinarien tablån med sändningar från 05.45 till 19.00 återgår alltså den 10 augusti.
Fler ändringar kan även förekomma i samband med fotbolls-VM. Sedan den 11 juni har sändningen av ”Nyhetsmorgon” då och då behövt flyttas till kanal 7 om fotbollsmatcher har krockat.