← Alla nyheter

Sydsvenskan · 2 dygn sedan Lokalt

Polisen vill stoppa Diamond league-tävling

Polisen ville stoppa Diamond League-tävlingen i Paris. Men nu är det klart att friidrottarna får tävla – trots värmeböljan.

Polisen menade att hettan i huvudstaden skulle skapa en ansträngd situation för räddningstjänsten och att den behövdes främst för att skydda de som drabbas hårdast.

Därför bad polisen arrangören att ställa in tävlingen på söndagen, med stjärnor som Armand Duplantis, Noah Lyles och Femke Bol i startlistorna.

Polisen var även inne på att de skulle kunna beordra arrangören att stoppa friidrottstävlingen.

Några timmar senare kom beskedet att DL-tävlingen trots allt ska genomförs, och nu i ett anpassat format.

Värmeböljan har pågått sedan den 21 juni och under torsdagen uppmätte franska väderstationer en snittemperatur på 30 grader. I tre fjärdedelar av Frankrike råder det en röd vädervarning på grund av värmen.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 3 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.