Thomas Lagerlöf delade huvudtränaransvaret i Djurgårdens herrlag med Kim Bergstrand mellan 2019 och hösten 2024. De fick sparken dagen efter 2–0-förlusten i bortaderbyt mot Hammarby.
Sedan dess har ”Tolle” varit utan jobb, men nu är han ny huvudtränare för Sandviken i superettan.
– Det här känns kul. Jag är sugen på att komma ut på fotbollsplanen igen och jag tycker att Sandviken gör många bra saker både på planen och utanför. Det är en klubb i min smak där man jobbar hårt och försöker bli bättre för varje dag, säger han till klubbens webbplats.
Tar över utan kompanjonen
Under tiden i Djurgården benämndes huvudtränarna Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf oftare som duo än individuellt. Radarparet ”Kim och Tolle” tog SM-guld i klubben 2019 och ledde regelbundet laget till allsvenska topplaceringar.
Men nu tar Lagerlöf alltså jobbet i Sandviken utan Bergstrand vid sin sida, även om den sistnämnda inte är upptagen med något annat tränarjobb.
– Med hans erfarenhet på elitnivå, hans fotbollsfilosofi som matchar föreningens identitet perfekt och hans starka ledarskap är vi övertygade om att han är rätt person tillsammans med övriga teamet att driva vårt herrlag framåt, säger Sandvikens sportchef Peter Svensson om rekryteringen av Thomas Lagerlöf.