Artikeln i korthet
Viktor Gyökeres var minst sagt frustrerad i gruppavgörandet mot Japan. Landslagskollegorna stämmer in i kritiken mot domaren Ivan Barton.
– Gyökeres borde fått några fler frisparkar än vad han fick, säger Carl Starfelt.
Gabriel Gudmundsson håller med.
– Jag tycker de sliter mycket i Gyökeres där framme. Att ingen av mittbackarna har ett gult kort när matchen är slut är lite förvånansvärt, att han (Gyökeres) har ett gult är lite förvånansvärt, säger försvararen.
I SVT pekade tidigare domaren Jonas Eriksson ut Ao Tanaka och japanens sena kapning av Alexander Bernhardsson.
– Det här hade mycket väl kunnat vara en straff för Sverige. Jag har sett betydligt värre saker hända tidigare. Han avslutar visserligen, men bollen är i spel och det är en tuff tackling. Det är ingen slump att det är Tanaka, han har dragit på sig fyra av Japans tio frisparkar. Han är notoriskt sen och tuff, sa han i SVT.
Svensken själv reagerade inte på situationen.
– Domaren dömer, vi kan inte ha fokus på domaren. Men absolut blir man frustrerad på domaren som spelare, alla skriker och gnäller på domaren, säger Bernhardsson.
Legendaren: Påverkades av Sverige
Det var inte bara Sverige som var framme vid domaren ett flertal gånger under matchen.
– Det var irriterat. Så blir det när det är mycket som står på spel. Båda vill gå vidare och skaffa sig så bra utgångsläge för slutspelet som möjligt, säger Gustaf Lagerbielke.
Men japanska legendaren Keisuke Honda, numera expert NHK, menar att nivån inte var tillräckligt bra.
– Domaren påverkades av det svenskarna sa, säger han enligt japanska Nikkan sports och kallar Sveriges reaktioner för ”överdrivna”.
Lucas Bergvall håller inte med.
– Nej, det tycker jag inte. Men det är väl svårt att säga när man är på planen. Man får väl kolla efter men jag tyckte det var ganska jämnt, säger han.
Matchen slutade 1–1 och Sverige är klart för sextondelsfinal.