← Alla nyheter

Aftonbladet Nöje · 2 dygn sedan Nöje

Imponerande och irriterande på samma gång

Så bra är sista säsongen av ”The Bear”

Imponerande och irriterande på samma gång

”The Bear” går i graven som en unik tv-upplevelse

Publicerad 2026-06-26 12.14

TV-RECENSION Det är dags för gänget på The Bear att göra sin sista servering. Vilket känns både vemodigt och lite skönt.

För hur oefterliknelig och välgjord Christopher Storers serie än är, har den länge gått i cirklar.

The Bear

Disney Plus

Säsong 5, del 1-7

Av Christopher Storer, med Jeremy Allen White, Ebon Moss-Bachrach, Ayo Edebiri, Abby Elliott, Liza Colón-Zayas, Lionel Boyce, Jamie Lee Curtis, Matty Matheson, Oliver Platt, Edwin Lee Gibson, Will Poulter.

DRAMA. Efter en första intensiv säsong som gjorde serien till en omedelbar snackis, och en andra som var ännu bättre och mer förfinad och cementerade dess status som en av 2020-talets allra finaste skapelser, följde en tredje och en fjärde omgång som delade både fans och kritiker (personligen älskade jag dem inte).

Och nu ska Christopher Storers restaurangköksskildring ”The Bear” – som har kammat hem en uppsjö av Emmys och Golden Globes som en komedi men snarare är ett psykologiskt drama om folk med ångest – göra sin sista servering.

Handlingen tar vid mer eller mindre direkt efter händelserna i den fjärde säsongsfinalen, och samtliga av de sju (av totalt åtta) avsnitt som har skickats ut till oss recensenter utspelar sig under en och samma hektiska och kaotiska arbetsdag.

Ett skyfall av bibliska proportioner har svept in över Chicago och ingen vet hur många kunder som kommer till kvällen, eftersom vädret riskerar att ställa till det och bokningssystemet dessutom har brakat ihop. Och restauranglokalen i sig håller också på att braka ihop, i bokstavlig bemärkelse. Rör springer läck och tak rasar in.

Richie (Ebon Moss-Bachrach) är med om en smärre trafikolycka. Natalie (Abby Elliott) har lämnat sin dotter hos sin stökiga mamma (Jamie Lee Curtis) och oroar sig över att hon ska traumatisera henne. Farbror Jimmie (Oliver Platt) oroar sig över den fortsatta finansieringen av restaurangen, Tina (Liza Colón-Zayas) oroar sig över att bli av med jobbet, och Marcus (Lionel Boyce), som har grava daddy issues, oroar sig över sin pappas stundande besök.

Det är brist på råvaror, det måste snålas in, och i köket kämpar Carmy (Jeremy Allen White) och Sydney (Ayo Edebiri) med sina nya roller.

Han ska sluta, eftersom matlagning inte längre gör honom lycklig (om det någonsin gjorde det?) och hon ska ta över som boss. Men han har svårt för att inte lägga sig i, och hon är livrädd för att misslyckas.

Den skiftande dynamiken dem emellan är motorn i den här sista säsongen, som bitvis, speciellt framåt slutet, når höjder som serien inte har nått på länge, och bitvis mest känns som en samling greatest hits som vi redan kan. Nu ackompanjerade av svenskfödde Christian Lundbergs bultande elektroniska musik, som accentuerar den ständiga kampen mot klockan så mycket att man undrar om det verkligen är mat som ska serveras eller om det i själva verket är en atombomb som ska tillverkas, hanteras och sedan släppas.

Intimiteten, känslan för detaljer och observationerna kring hur den sociala kemin fungerar i en grupp under press gör att ”The Bear” går i graven som en genomgående unik tv-upplevelse. Men karaktärsutvecklingen peakade för flera år sedan, och sedan dess har serien vevat runt samma saker gång på gång, och balanserat på en tunn linje mellan kompromisslös integritet och tröttsam självgodhet.

Det är imponerande och irriterande på samma gång.

Den femte säsongen av ”The Bear” har premiär på Disney Plus den 26 juni.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Nöje →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.