Kommittén anser att Sverige gjort sig skyldiga till flera kränkningar av den europeiska sociala stadgan.
Den menar att utsatta EU-medborgare behandlats sämre jämfört med andra människor som lever i papperslöshet och att Sverige tagit olika betalt för vård.
De flesta drabbade identifierar sig som romer, därför anser kommittén att Sverige även gjort sig skyldigt till indirekt diskriminering på grund av etnisk tillhörighet.