← Alla nyheter

Expressen · 2 dygn sedan Senaste

Dadgostar till Svantesson: ”I en annan galax”

Nooshi Dadgostar (V) köper inte att regeringens politik förbättrat för svenskarna. – Det är som att ni lever i en annan galax, säger hon till finansminister Elisabeth Svantesson (M) när de båda möts i debatt. 

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) och V-ledaren Nooshi Dadgostar möttes i debatt på Expressens scen i Visby.

Där framhöll finansministern att regeringen sänkt skatten, fått ner drivmedelspriserna och att inflationen gått ner.

Bättre för svenskarna – och landets ekonomi, enligt henne.

– Det ger en otroligt stabil grund att stå på framåt, säger Svantesson.

Hon varnar för skattehöjningar om de rödgröna partierna vinner valet.

– Jag vill att Sverige och svenskarna ska ha en bättre välfärd om tio år. Men vägen dit är inte höjda skatter i höst, säger hon.

”Hade varit betydligt tuffare”

Nooshi Dadgostar angrep i stället regeringen för att ha sänkt skatten mest för dem som har de högsta lönerna.

Själv har hon inte pratat med ”en enda människa” som håller med om beskrivningen att det har blivit bättre, framhöll hon.

– Det är som att ni lever i en annan galax, säger V-ledaren.

I stället för att sänka skatten borde regeringen ha agerat för att stoppa stora hyreshöjningar och höjt barnbidraget, enligt V.

Svantesson håller med om att många har haft det tufft, men menar att regeringens politik ändå har underlättat.

– Hade vi inte sänkt skatten och tryckt ner drivmedelspriserna hade det varit betydligt tuffare, kontrar hon.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.