Artikeln i korthet
Det var mitt under Sveriges storförlust mot Nederländerna som riksdagsledamoten och den före detta socialdemokratiska idrottsministern Annika Strandhäll riktade kraftig kritik mot Isak Hien.
Försvararen var inblandad i flera baklängesmål, vilket fick Strandhäll att uttrycka sitt missnöje. I ett svar till Aftonbladets reporter Oisin Cantwell, som tyckte att Hien inte ska spela en minut till, svarade hon på X:
”Helt enig just nu inte någonsin i landslaget”.
Annika Strandhäll tog senare bort kommentaren och efter att Expressen sökt henne bad hon om ursäkt i ett kort sms-svar.
På Expressens scen i Almedalen förklarar hon nu sitt agerande och att det delvis grundar sig i hennes stora fotbollsintresse.
– Jag tror att vi alla var väldigt berörda när vi förlorade så stort i den där matchen, och det var försvaret som inte höll riktigt. Då skrev jag den där kommentaren. Men när jag såg reaktionerna tänkte jag direkt att så vill jag inte att det ska tolkas. Absolut inte. Och jag tog bort den.
Strandhäll förklarar att hon inte var beredd på reaktionerna.
– Det var åtta år sedan jag var idrottsminister och jag trodde kanske inte att det skulle få så stora reaktioner.
Skickar hälsning till Hien
När Sverige i natt mötte Japan tittade Annika Strandhäll på matchen, men gjorde en sak annorlunda än senast.
– Jag satte mig på händerna så att ingenting ska kunna misstolkas.
I Sveriges 1–1-match skadade sig Isak Hien, försvararen lämnade planen med kryckor och nu ser hans VM ut att vara över.
På frågan om Annika Strandhäll vill skicka en hälsning till Hien svarar hon:
– Isak snälla krya på dig, kom tillbaka. Det är klart att du behövs i landslaget.
Forssmed: ”Det ska inte jag avgöra”
Sveriges nuvarande idrottsminister Jakob Forssmed, som gästade Expressen-scenen samtidigt som Strandhäll, menar att man i hans position inte ska uttala sig om uttagningar.
– Vi har en fri och självständig idrottsrörelse och vilka som ska tävla eller spela, det ska inte jag avgöra, säger han.