En polis på plats några dagar efter dubbelmordet i Lunden i Göteborg, i september förra året.
Foto: Adam Ihse/TT
Man döms till livstid för dubbelmord
・Uppdaterad:
I höstas hittades två män ihjälskjutna i en bil i Göteborg. Samma natt greps den misstänkte skytten efter en dramatisk biljakt i Oslo.
Nu döms mannen till livstids fängelse för dubbelmordet.
Dubbelmordet, i stadsdelen Lunden i början av september, var en av flera dödsskjutningar i Göteborg i fjol som tros ha koppling till en gängkonflikt i Biskopsgården.
Nyligen dömdes två män till livstid respektive knappt 16 års fängelse för ett dubbelmord i Biskopsgården i april förra året. Nu fälls en norsk man i 35-årsåldern för dubbelmordet i Lunden.
Utöver mordet fälls han även för grovt vapenbrott och grovt hot mot tjänsteman, eftersom han i samband med gripandet i Oslo hotade polisen som grep honom.
Mannen har erkänt att han avlossade skotten som dödade de båda männen i Lunden, men har hävdat nödvärn.