Sociala medier blockeras på skoldatorerna i Örebro
Under hösten blockeras sociala medier som Instagram och Tiktok på skoldatorerna. Vilket P4 Örebro var först att rapportera om.
Det här är en effekt av mobilförbudet som infördes för ett drygt år sedan.
– Användningen av sociala medier flyttade över till skoldatorerna, säger Mia Aversjö, verksamhetschef för grundskolan i Örebro.
Mobilförbudet ledde till att eleverna började umgås mer på rasterna. Men behovet av sociala medier stillas numer alltså istället under lektionstid.
– Det är för eleverna precis som det är för oss alla, det är jättesvårt att hålla fingrarna borta, säger Mia Aversjö och fortsätter:
– Blockeringen handlar om att hjälpa eleverna att fokusera på skolarbetet under skoldagen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.