Den tidigare landslagsstjärnan Bastian Schweinsteiger är numera tv-expert för tyska ARD.
Inför den andra gruppspelsomgången, där Tyskland slog Elfenbenskusten med 2–1, beskrev han ivorianernas spelstil som ”afrikansk fotboll”.
– Lite oortodox, lite vild och kanske inte heller särskilt präglad av taktik. Vi måste vara förberedda på att det blir oförutsägbart, sa Bastian Schweinsteiger.
”Blev besviken – märkligt”
Elfenbenskustens förbundskapten Emerse Faé, 42, uttrycker besvikelse över uttalandet på en presskonferens efter lagets seger mot Curaçao.
– Det är tråkigt att Bastian säger så. Han var en väldigt, väldigt bra spelare. Jag har alltid tyckt om honom som person, säger Faé enligt VG.
Faé berättar att han var ett stort fan av Schweinsteiger under dennes storhetstid i Bayern München och Manchester United. En av Faés vänner brukade till och med kalla honom för ”Bastian”.
– När jag fick höra om det här blev jag besviken på honom som person. Det är bara märkligt att uttrycka sig på det sättet, säger Faé.
”Det är rasism”
Faé var inte klar där.
– Ska vi kalla saker vid deras rätta namn kan vi också kalla det här för rasism. Det är vad det är.
– Jag håller inte med honom, men jag kan inte förändra hans synsätt. Vi måste visa ute på planen att afrikanska lag inte bara är fysiska, utan också tekniska och taktiskt skickliga, säger förbundskaptenen.
Faé är inte den enda som har reagerat på uttalandet. Journalisten Philipp Awounou, som själv är svart, skriver i Der Spiegel att uttalandet bygger på gamla rasistiska stereotyper med rötter i kolonialtiden. Han understryker samtidigt att han inte tror att den tidigare fotbollsstjärnan är rasist.
– Jag hoppas bara att det var ett klumpigt uttalande som inte speglar den han är, säger Faé.
”Ville inte förolämpa”
Nu svarar Schweinsteiger på kritiken.
– Jag pratade om fotboll, inte människor. Det handlar om en fotbollsanalys, varken mer eller mindre. Min avsikt var definitivt inte att förolämpa någon, säger han i ett uttalande från ARD, enligt Reuters.
Den tidigare Bayern München- och Manchester United-stjärnan backas också upp av ARD.
– Diskussionen handlade om fotboll, inte personerna i sig. Jag kan inte se någon form av rasism i vad han sade, säger ARD:s sportkoordinator Axel Balkausky i uttalandet och fortsätter:
– Om Emerson Faé skulle prata direkt med Bastian är jag säker på att hans misstankar skulle avfärdas direkt. Kanske uppstår en sådan möjlighet under mästerskapet.
Elfenbenskusten är klart för sextondelsfinal, där antingen Norge eller Frankrike väntar.