De som under våren och försommaren passerat Triangelns stations nedgång lördagar vid lunchtid kan knappast ha missat tal och musik till stöd för kubanska folket som genomlider svåra tider beroende på en oljeblockad från Washington.
Ungefär samtidigt som Natomötet i Helsingborg så seglar ett av Natoalliansens hangarfartyg upp i farvattnen utanför Kuba. Vilken är uppgiften från USA-ägda USS Nimitz?
Anklagelserna från Trumps vapendragare Marco Rubio mot ett av världens fredligaste länder är många:
• Att Kuba i en storlek som Sverige förbereder drönarkrig mot USA.
• Att Kuba nationaliserade amerikanska företag när de övergavs och bombades av ägarna 1961.
• Att Kuba skickar vårdpersonal till fattiga människor i Latinamerika.
• Att Kuba har gratis sjukvård.
Det senare sticker i ögonen på USA:s härskare då de inte förmår ge vård till miljoner av fattiga medborgare till ens en rimlig kostnad. Därför straffas kubanska folket med blockader och sedan januari av en total oljeblockad.
De nio miljonerna kubaner har nu bara tillgång till el två timmar om dygnet. Folk dör på sjukhus i onödan. Transporter fungerar ej längre. Så pressar USA hela folket för att uppnå ett ”regimskifte”. Det vill säga att Kubas regering med en socialistisk karaktär ska avgå. Det är att med militär makt lägga sig i ett suveränt lands egna beslut.
Det är inte orimligt att kräva protester från riksdagspartierna och fredsrörelsen i Sverige mot detta odemokratiska agerande från USA:s regering!
Lars Erlandsson
medlem i Svensk-kubanska föreningen i Malmö