Det råder totalstopp i tågtrafiken mellan Göteborg och Borås efter att ett godståg spårade ur i Bollebygd under torsdagseftermiddagen på grund av en misstänkt solkurva.
Under fredagen påverkas alla tåg mellan Göteborg och Stockholm.
Pågående banarbete på Västra stambanan innebär normalt att flera tåg på sträckan leds om via Borås. Efter torsdagens urspårning är sträckan via Borås avstängd, vilket innebär att trafiken i stället måste ledas om via andra vägar.
Strax före klockan 10 meddelade SJ att några avgångar till Stockholm kommer att ledas om via Öxnered. Tåg från Stockholm kör till antingen Alingsås eller Borås och vänder därefter. Resenärer hänvisas sedan till SJ:s ersättningstrafik, och det finns även biljettsamverkan med Västtrafik.
– Det innebär att resenärer kan resa med både buss 100 mellan Borås och Göteborg samt våra ersättningsbussar mellan Alingsås och Göteborg, säger Peter Krameus på SJ:s pressjour.
Inställda avgångar kommer att förekomma
SJ uppger att flera avgångar ställs in under dagen. Det rör sig om mindre än fem av 30 tåg som trafikerar sträckorna Göteborg och Stockholm samt Göteborg och Kalmar.
– Vi hade tåg instängda på Borås-banan i går, så vi har inte fått upp tillräckligt många tåg till Stockholm till exempel för att kunna köra. Informationen kommer att skickas till berörda resenärer, säger Peter Krameus på SJ.
Även tågtrafiken mellan Göteborg och Kalmar påverkas under fredagen. Den körs från Borås. Mellan Göteborg och Borås hänvisas SJ:s resenärer till ersättningsbussar och Västtrafiks buss 100.
Västtågen mellan Göteborg och Borås är helt inställda. Resenärer hänvisas till ersättningsbuss 36A som ersätter samtliga avgångar på sträckan.
VR:s trafik påverkas inte av det urspårade godståget, enligt information på bolagets hemsida. Det beror på att VR:s tåg redan under det planerade banarbetet på Västra stambanan var planerade att köra via Alingsås i stället för Borås.
Resenärer uppmanas att följa den senaste trafikinformationen, eftersom läget kan förändras snabbt under dagen.
Trafikverket: Orsakades av solkurva
Räddningstjänsten uppgav att det rörde sig om mellan tio och tolv godsvagnar som hade spårat ur. Ingen person kom till skada i samband med olyckan och enligt polisen innehöll vagnarna inget farligt gods.
– Det är högst sannolikt att olyckan orsakats av en solkurva, men vi kommer genomföra en djupgående utredning, säger Angelika Knutsson, presskommunikatör på Trafikverket under fredagsmorgonen.
Enligt den nuvarande prognosen väntas trafiken på sträckan inte kunna återupptas förrän om två veckor.
– Vi har en första grovprognos att röjningsarbetet beräknas ta uppemot en vecka, först när det är klart vet vi det faktiska skadeläget på anläggningen, säger Angelika Knutsson vid Trafikverket.
Texten uppdateras