Chockprishöjning av östrogenplåster – för att fler ska få medicin
Uppdaterad 09.26 | Publicerad 08.51
Slut, slut, och åter slut.
Svenska kvinnor med klimakteriebesvär har gått till apotek efter apotek i jakt på östrogenplåstret Estradot.
Nu chockhöjs inköpspriset – för att fler ska kunna få tag på medicinen.
Svettiga sömnlösa nätter, självmordstankar och benskörhet, är några av de åkommor som kan drabba kvinnor i klimakteriet.
Många gör allt för att slippa besvären – oftast genom hormoner. De populäraste medicinerna är de som verkar genom huden som gel, sprej och plåster – men apotekshyllorna ekar tomma.
Priset på de eftertraktade östrogenplåstren Estradot i styrkorna 50, 70 och 100 mikrogram höjs med över 60 procent från och med den 1 juli. För Estradot med styrkan 50 mikrogram ökar apotekens inköpspris från 266 kr till 452 kr – för patienter betyder det en ytterligare slant.
Betalar minst i Europa
Det är
De tycker även att att prishöjningen är rimlig då det finns en stor risk att Estradot lämnar den svenska marknaden och högkostnadsskyddet om priset inte höjs.
Nu betalar Sverige minst för Estradot i Europa, enligt Lif, branschorganisationen för forskande läkemedelsföretag. Det gör att läkemedelsföretag inte vill sälja östrogenplåster till Sverige.
– Det går ut över alla de kvinnor som går på behandlingen, säger Sofia Wallström, vd på Lif till Svenska dagbladet.
Gynekologen och forskaren Helena Kopp Kallner är också kritisk.
– Det här är en enormt problematisk situation. Det är många kvinnor som drabbas. Inte bara kvinnor i klimakteriet som behöver östrogen utan även de med tidigt klimakterium eller kvinnor som opererat bort äggstockarna för att minska risken för svår sjukdom, säger hon och fortsätter:
– Sverige ska inte straffa sin befolkning genom att kräva lägre priser än vad andra länder gör. Det är bråttom att lösa det här.
Kan öka produktionen
Läkemedelsföretaget Sandoz välkomnar prishöjningen:
”Det nya priset i Sverige stärker vår förmåga att investera i utökad produktionskapacitet.”, skriver Nicolai Haugaard, kommunikationschef i Norden i ett mejl till Aftonbladet.
Men det är oklart när apotekshyllorna är fyllda med östrogenplåster.
”Med tanke på den globala efterfrågan och komplexiteten av tillverkningen kan vi inte ge en exakt tidsplan för när utbud och efterfrågan kommer att vara balanserade. Vårt fokus är att förbättra tillgängligheten och att stödja patienter så snabbt som möjligt.”, skriver Haugaard.
Under politikerveckan i Almedalen anordnades Östrogenmarschen av bland andra Helena Kopp Kallner för att uppmärksamma bristen av hormonläkemedel.
En av talarna var artisten Anna ”Sahlene” Sahlin som ligger bakom Plåsterupproret och driver Instagramkontot Klimakterieklok med 54 000 följare. Där delar hon och andra kvinnor med sig av sina upplevelser och kunskap.
Vad tänker du om att priset på Estradot höjs nu?
– Förhoppningsvis kommer det råda bot på den akuta bristen. Att Sverige betalar och prioriterar det här läkemedlet är en förutsättning för att vi ska kunna få vår medicin.
Om prishöjningen är mycket eller lite beror helt på vad du har för ekonomisk situation, menar Anna Sahlin.
– Vi vill ju ha så billiga läkemedel som möjligt, så det är inte dumt att TLV är hårda förhandlare. Men det finns kvinnor som redan nu tycker att det här är så pass dyrt att de avstår behandling.
Flera kvinnor ”klimakterieturistar” för att få tag på östrogen, de reser utomlands och handlar. Trots att priset höjts med 60 procent är det ändå kanske billigare än att åka utomlands?
– Så är det definitivt. Men hela situationen är ovärdigt ett land som Sverige. Att vi kvinnor i dag får antingen avstå från vår medicin eller handla det utomlands... Då kan vi snacka om klassfråga.