Bankerna har stundtals fått hård kritik för sina försök att maximera vinsten – senast efter att de i våras höjde sina rörliga boräntor med 0,15 procentenheter.
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallade agerandet för ”tondövt” och ”stötande”, medan riksbankschef Erik Thedéen menade att bankernas retorik inte hänger ihop.