← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 2 dygn sedan Senaste

Dadgostar om Nato: ”Positiv till samarbetet vi ser i dag”

V röstade nej – men partiledaren tycks ha mjuknat • ”Oberäkneligt USA”

Dadgostar om Nato: ”Positiv till samarbetet vi ser i dag”

・Uppdaterad:

Vänsterpartiet röstade emot Natointräde.

Nu tycks partiledaren Nooshi Dadgostar ha mjuknat i frågan.

– Jag är ganska positiv till den utveckling vi ser där vi samarbetar med demokratier runt omkring oss och rustar upp vårt eget försvar och det europeiska försvaret, säger hon i TV4:s studio på plats i Visby.

Vänsterpartiet och Moderaterna delar Almedalens sista dag.

I TV4:s studio på plats i Visby intervjuas partiledarna Nooshi Dadgostar (V) och Ulf Kristersson (M).

Det är en Dadgostar som tycks ha mjuknat i Natofrågan, efter att partiet tidigare varit kategoriskt emot militäralliansen.

Partiledaren menar att omvärlden idag är mer osäker, och att Nato behövs när USA inte längre går att lita på.

– Jag skulle säga att det Nato vi ser idag är inte det Nato som fanns förr i tiden. Utan vi lever med ett oberäkneligt USA. Så jag är ganska positiv till den utveckling vi ser där vi samarbetar med demokratier runt omkring oss och rustar upp vårt eget försvar och det europeiska försvaret. Därför att vi kan inte idag riktigt lita på USA, utan vi behöver se till att stärka skyddet kring oss själva, säger hon.

”Har ju alltid varit emot Nato”

Statsminister Ulf Kristersson menar att det är alldeles uppenbart att Sverige är tryggare med Nato och ställer sig samtidigt frågande till om en framtida rödgrön regering skulle kunna ta beslut om gemensamma insatser, när två av tre partier är emot samarbetet.

– Det här gänget har ju alltid varit emot Nato. Två av tre partier på rödgröna sidan är alltså emot Natomedlemskapet. Hur ska Sverige kunna fatta regeringsbeslut om nya viktiga gemensamma insatser och saker i vårt Natomedlemskap när två av tre är emot hela medlemskapet? säger han.

I den senaste borgerliga regering, som leddes av Reinfeldt och som även du ingick i, gjordes väldigt stora nedskärningar på försvaret. Hur ser du på den uppförsbacke som det har blivit nu?

– Jag tycker att vi hade en alldeles för omfattande nedrustningspolitik som om ofred aldrig skulle komma tillbaka, säger han och tillägger:

– Det var den tidens anda. Jag tror att det var dåligt, det pågick under väldigt lång tid. Tittar man här på Gotland, P18 ligger här. Nu försöker vi bygga upp P18 igen. Lärdomen är att man ska aldrig lägga ner ett militärt förband om man inte är helt säker på att det aldrig kommer behövas.

Vill inte peka ut ministerpost

Ulf Kristersson är tydlig med att hans mål med höstens val är att bibehålla statsministerrollen. Nooshi Dadgostar vill å sin sida inte peka ut vilken ministerpost som skulle kunna bli aktuell för henne.

– Jag vill vara den som höjde kvinnors löner gjorde det gratis att gå till tandläkaren och såg till att hyrorna gick ner, säger Dadgostar.

Vilken titel har man då i en regering?

– Då sitter man förmodligen i en regering och styr Sverige.

Finansminister?

– Det får vi nog ta efter valet.

Det är inte ett nej?

– Jag vill bygga upp Sverige igen, till det folkhem som jag växte upp i.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.