Avestabor rekommenderas koka dricksvattnet
Sedan torsdagskvällen rekommenderar Avesta vatten att koka dricksvattnet i tätorten och Skogsbo med anledning av misstänkt inläckage på en huvudledning.
Det var i samband med ett inkopplingsarbete på en huvudledning som ett misstänkt inläckage inträffade. Avesta vatten uppger att de tar det säkra före det osäkra då det kan ha påverkat vattenkvaliteten.
Kokrekommendationen innebär att allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning ska kokas upp och hinna svalna innan det förtärs. För dusch, bad och tvätt kan vattnet användas som vanligt.
Rekommendationen gäller som kortast till och med måndag eller tills Avesta vatten meddelar att det är säkert att dricka vattnet igen.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.