Den hårdföra japanska försvararna gav inte Isak och anfallskollegorna Viktor Gyökeres och Anthony Elanga många möjligheter.
När det väl skedde var Isak ytterst när att trycka in vad som – med facit i hand – hade varit ett segermål i Dallas.
– Vid första chansen fick jag mitt favoritläge. Jag kände att jag skulle curla in den, men lyckas inte få ut den tillräckligt mycket, säger han.
Zion Suzuki hann sträcka ut och stöta undan bollen.
– Vid den andra skarvar jag bollen och ser inte så mycket.
Nicken gick via Suzuki i ribban.
– Det var väldigt nära, lite oturligt, säger Isak som hade blandade känslor efteråt.
Lätt besviken över att chanserna inte gav utdelning och tre poäng som inneburit andraplatsen, samtidigt glad och lättad över att VM fortsätter i och med avancemanget som grupptrea.
– Vi ska vara glada över att vi gått vidare, men också ha fokus på vad som komma skall, säger han.
Vilka vill du ha i 16-delsfinalen?
– Frankrike är favoriten till att vinna VM. Det skulle vara stort att få en sån utmaning. Får man den utmaningen ska man ta den. Norge, det förstår ni själva, men vi får se vilka det blir, säger Isak.