← Alla nyheter

Sydsvenskan · 2 dygn sedan Lokalt

MFF-stjärnan om utländska intresset: ”Finns en del”

Rykteskarusellen snurrar kring Otto Rosengren. Den 23-årige MFF-mittfältaren är rak på sak. – Det är klart att det finns rykten och intresse.

Förra veckan var MFF:arna tillbaka på jobbet. Otto Rosengren har njutit av semestern.

– Jag var i Italien – Como och Milano, och sedan var jag hemma i Sölvesborg.

Det bästa av två världar?

– Ja, exakt. Storstad och sedan lilla Sölvesborg. Det var gött.

På torsdagsträningen är det 24 grader och stekande hett – åtminstone för att vara Sverige. Den blonde Otto Rosengren vet att han måste vara extra försiktig.

– Jag är inte riktigt van vid den här värmen. Jag försöker smörja in mig, men man missar det ibland och då kan det bli rött, säger en svettig Otto Rosengren.

Det gäller att vara här och nu, annars presterar man inte på den nivå man kan.

Fredagens träningsmatch mot det danska topplaget Midtjylland markerar att allvaret börjar.

– Det är ett bra lag vi möter, så vi får testa hur vi ligger till. Vi har jobbat med delar av spelet med ”Gische” [Guillermo Molins], vilket jag tycker har sett ganska bra ut. Jag hoppas att vi kan göra en bra prestation, det är viktigt.

Otto Rosengren har tidigare i Sydsvenskan pratat om att ta nästa steg i karriären.

Många internationella transferfönster öppnar vid månadsskiftet.

Otto Rosengren har under det första halvåret 2026 placerats i ett par tyska klubbar: Leipzig, Hoffenheim och Schalke 04. Förra året snackades det om portugisiska Porto.

– Det är klart att det finns rykten och intresse, men annars är det inget konkret, så jag fokuserar på min vardag i Malmö.

Kan du göra det?

– Ja, det tycker jag. Jag kan hantera det. Jag har varit med om det tidigare år också, så jag vet hur det fungerar. Det gäller att vara här och nu, annars presterar man inte på den nivå man kan. Man måste stänga ute det och fokusera på sin egen prestation och göra det så bra som möjligt.

Hur mycket intresse finns det?

– Det finns en del.

Den allsvenska omstarten för MFF är den 4 juli med en bortamatch mot Degerfors. 20 allsvenska matcher återstår för tabellnian.

– Vi har jättestor kvalitet i truppen och har fått ut alldeles för lite. Det handlar också om självförtroende. Och det får man bara genom att vinna matcher. Det är det svåraste i fotboll och det är det vi behöver göra. Ansvaret ligger mest på oss spelare att göra det bättre, det har inte varit tillräckligt bra.

Att vi blir mer intensiva, löper mer under hela matchen och orkar vara intensiva längre.

Man får betrakta dig som en ledande spelare som ska vara bland de bästa. Är det stora ansvaret i en klubb som MFF jobbigt att bära?

– Nej, det tycker jag inte. Det är den rollen alla spelare vill ha. Det är bara positivt och handlar om att försöka göra sitt bästa och leverera på planen.

När det gäller den nye MFF-tränaren som ska presenteras, vad vill du se för typ?

– Det är inte mitt område, men jag tycker att vi ska ha en tränare som sätter en tydlig spelidé. Att vi blir mer intensiva, löper mer under hela matchen och orkar vara intensiva längre. Vi ska vara spelförande, driva matcherna och fokusera mest på vårt eget spel, inte så mycket på motståndarna. Vi ska vara riktigt bra på det vi gör, säger Otto Rosengren.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.