← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 2 dygn sedan Senaste

Mitt i glädjeyran – piken till Norge: ”Ro hem”

Hoppas på grannlandet i sextondelsfinal • ”Då kör vi motorbåt”

Mitt i glädjeyran – piken till Norge: ”Ro hem”

Hoppas på grannlandet i sextondelsfinal • ”Då kör vi motorbåt”

・Uppdaterad:

Frankrike eller Norge ser ut att vänta för Sverige i sextondelsfinalen.

På plats i USA hoppas många svenska supportrar på ett möte med grannarna.

– Bara ge dem en jävla käftsmäll, säger en supporter.

Efter Sveriges 1–1-match mot Japan och avancemanget i VM vet Jonas inte vart han ska ta vägen. Han står utanför Dallas Cowboys hemmaarena AT&T Stadium och konstaterar att han åtminstone blir kvar i USA.

Mycket talar för att det blir New York – och Mbappé och kompani – i sextondelsfinalen.

– Vi går dit, vi är glada, vi är nöjda, säger han till TV4 Nyheterna.

Samtidigt håller svensken tummarna för att Norge gör jobbet mot fransmännen, så att Sverige i stället får möta dem.

– Och slår norrbaggarna. Det hade varit världsklass.

Ror du hela vägen hem då?

– Då kör vi motorbåt. Motorbåt, säger han.

”Ro hem i stället”

Utanför arenan stod också en far och son från Sverige.

– Det känns helt underbart, säger de om avancemanget.

De beskriver trycket på läktaren som otroligt, men menar samtidigt att det var svårt att få till något riktigt gung eftersom det var så långt mellan sektionerna.

Om det blir bättre i New York återstår att se – och sonen tror dessutom på att familjen kommer att få se ytterligare en stad.

– Åttondelsfinal, säger han.

– Det tror vi. Norge vore ju trevligt, så att de kan ro hem i stället, säger pappan.

Hyllar svenska fansen

Ett par på plats – hon från Sverige, han från USA – fick också uppleva när blågult säkrade avancemanget i VM.

– Jag är glad att Sverige lyckades spela oavgjort, jag är supertaggad, säger han.

– Utan att svära: så fruktansvärt skönt. Jag är så glad, säger hon.

Amerikanen berömmer de svenska fansen för atmosfären och energin de bidrog med på läktaren.

– Jag älskar det. Som amerikan är Sverige nummer ett.

Om USA skulle ställas mot Sverige, vilket det finns en liten chans för, har han svårt att välja sida.

– Då vinner båda, säger han.

Svenskan hoppas, precis som flera andra utanför arenan, att det blir Norge som väntar härnäst.

– Och bara ge dem en jävla käftsmäll. De tror att vi är ett lätt motstånd, men det är vi inte. Vi kommer att sätta emot någonting i alla fall, säger hon.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.